روش های حذف نویز در پردازش تصویر - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

روش های حذف نویز در پردازش تصویر

+5 امتیاز
سلام به همه ی دوستان.

دوستان برای حذف نویز در تصویر چه روش هایی وجود داره چرا هم در فضای فرکانس و هم میدان حذف نویز وجود داره؟

 

تشکر از دوستان
سوال شده بهمن 19, 1392  بوسیله ی ملک پور (امتیاز 145)   8 27 33
دوباره تگ گذاری شد بهمن 22, 1392 بوسیله ی BlueBlade

2 پاسخ

+6 امتیاز
 
بهترین پاسخ
روشهای مختلفی برای حذف نویز هم در حوزه فرکانس  و هم در حوزه مکان وجود داره.

در حوزه مکان عموما از فیلترهای میانگین گیری برای حذف نویز استفاده میشه. نویزهای مختلفی وجود داره و برای حذف هر نوع نویز، فیلتر مناسبی وجود داره که باید انتخاب بشه مثلا برای حذف نویز گوسی از فیلتر میانگین گیری گوسین استفاده میشه به این صورت که برای هر پیکسل با توجه به مقدار همسایگانش و وزن هر کدام از آنها برای دخالت در عمل میانگین گیری، این عمل صورت می پذیرد. فیلتر دیگر فیلتر میانه است که برای حذف نویزهای فلفل و نمک (نویزهای سیاه و سفید) مناسب است.

در حوزه فرکانس نیز میتوان فیلترهایی را ساخت و اعمال کرد. به این صورت که ابتدا تصویر به حوزه فرکانس برده می شود (تبدیل فوریه) سپس برای حذف نویزها (چون نویزها در فرکانسهای بالا وجود دارند) با اعمال ماسک دایروی، فرکانسهای پایین نگه داشته می شود و فرکانسهای بالا دور ریخته می شود و ضرایب آنها صفر می شود و سپس تصویر دومرتبه با تبدیل فوریه معکوس به حوزه مکان برگردانده می شود. البته اگر از ماسک دایروی استفاده شود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که بهتر است از ماسکهای بهبود یافته استفاده شود.

بعضی اوقات نیز نویزها دارای فرکانس خاصی هستند مثل تصاویری که از مانیتور گرفته میشود حتما دیده اید که دارای خطوط عمودی با فاصله های مشخص هستند و یا تصاویر ماهواره ای. خوب بهترین فیلتر برای این تصاویر، استفاده از فیلترها در حوزه  فرکانس  است چون فرکانس نویز را میدانیم و میتوانیم در حوزه فرکانس، ضرایب مربوط به این فرکانسها را صفر کنیم و دومرتبه تصویر را به حوزه مکان برگردانیم.
پاسخ داده شده بهمن 19, 1392 بوسیله ی mahdi (امتیاز 392)   7
انتخاب شد بهمن 19, 1392 بوسیله ی مصطفی ساتکی
+1 امتیاز

پس از انتقال تصویر به فضای فرکانس ، فرکانس های پائین در قسمت میانی صفحه و فرکانس های بالا نیز در اطراف صفحه جمع می شود.جز DC هم در مرکز صفحه واقع شده.

در تکمیل مطالب دوستان برای حذف فرکانس های بالا در حوزه فرکانس به شکل زیر توجه کنید.

 

و در شکل زیر برای حذف نویز سینوسی موجود در تصویر دو نقطه در فرکانس های پائین حدف می کنیم .چون موج سینوسی مورد نظر فرکانس پایین می باشد به همین علت باید در نواحی میانی آن را جستجو کنیم. همانند شکل زیر:

پاسخ داده شده مهر 14, 1393 بوسیله ی مصطفی ساتکی (امتیاز 21,998)   24 34 75
ویرایش شده مهر 14, 1393 بوسیله ی مصطفی ساتکی
...