نقاط ویژگی در هر فریم - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

نقاط ویژگی در هر فریم

0 امتیاز

با سلام

 

در هر فریم  ما چگونه نقاط ویژگی رو مثلا در هر فریم یک ویدئو  مشخص میکنیم ؟ اگر کدی توی متلب داره بنویسید و یا الگوریتمی؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

سوال شده اردیبهشت 19, 1393  بوسیله ی reza.mahmodi71 (امتیاز 183)   29 54 63
دوباره تگ گذاری شد شهریور 11, 1393 بوسیله ی BlueBlade

1 پاسخ

0 امتیاز
بسته به کاربرد خاص و دقت مورد نظر، روش های مختلفی برای تعیین نقاط ویژگی در هر فریم از یک ویدیو وجود دارد. برخی از روش های محبوب عبارتند از:
 
1- آشکارساز گوشه هریس: این روش با جستجوی مناطقی که شدت آن در چندین جهت تغییر می کند، گوشه های تصویر را تشخیص می دهد. الگوریتم آشکارساز گوشه هریس بر اساس ماتریس هریس است که از گرادیان تصویر محاسبه می شود. این الگوریتم را می توان با استفاده از تابع () corner در متلب پیاده سازی کرد.
 
2- SIFT (Scale-Invariant Feature Transform): این روش با استفاده از یک توصیفگر متغیر مقیاس، ویژگی های محلی را در یک تصویر شناسایی و توصیف می کند. SIFT به طور گسترده در ثبت تصویر، تشخیص اشیا و سایر برنامه ها استفاده می شود. الگوریتم SIFT را می توان در متلب با استفاده از تابع vl_sift() پیاده سازی کرد.
 
3- SURF (ویژگی های سرعت بالا): این روش مشابه SIFT است، اما در برابر تغییرات نور و دید، سریعتر و قوی تر است. الگوریتم SURF را می توان در MATLAB با استفاده از تابع extractFeatures() با "Method" تنظیم شده روی "SURF" پیاده سازی کرد.
 
4- ORB (Oriented FAST و Rotated BRIEF): این روش مشابه SIFT و SURF است اما سریعتر است، از حافظه کمتری استفاده می کند و در برابر تغییرات نور و دید قوی تر است.
 
در زیر یک نمونه کد متلب برای تشخیص نقاط ویژگی در هر فریم از یک ویدیو با استفاده از آشکارساز گوشه هریس آورده شده است:
% Load video
video = VideoReader('video.mp4');

% Loop through frames
while hasFrame(video)
    frame = readFrame(video);
    
    % Convert frame to grayscale
    grayFrame = rgb2gray(frame);
    
    % Detect feature points using Harris corner detector
    featurePoints = corner(grayFrame);
    
    % Plot feature points on frame
    imshow(frame);
    hold on;
    plot(featurePoints(:,1), featurePoints(:,2), 'r*');
    hold off;
    
    % Wait for user input to continue
    pause;
end

 

در این مثال، از تابع corner() برای شناسایی نقاط ویژگی در نسخه خاکستری هر فریم استفاده می شود. سپس نقاط ویژگی به دست آمده با استفاده از تابع plot() بر روی فریم اصلی رسم می شوند. این کد هر فریم از ویدیو را در یک پنجره نمایش می دهد که نقاط مشخصه با رنگ قرمز مشخص شده است.
 
لطفاً توجه داشته باشید که این فقط یک کد نمونه است و می توانید از هر یک از روش های بالا برای شناسایی نقاط ویژگی در هر فریم از یک ویدیو استفاده کنید و همچنین می توانید پارامترهای تابع را برای بهبود نتایج تنظیم کنید.
پاسخ داده شده بهمن 7, 1401 بوسیله ی farshid_siyah (امتیاز 1,463)   3 11 16
...