تشخیص جعلی بودن در سیستم های مبتنی بر پردازش تصویر - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

تشخیص جعلی بودن در سیستم های مبتنی بر پردازش تصویر

+1 امتیاز
سلام.

آیا توی سیستم های مبتنی بر پردازش تصویر  بیومتریک اعم چهره و عنبیه و اثر انگشت و یا در سیستم های پلاک خوان میشه fake بودن نمونه را تشخیص داد؟

 

ممنونم
سوال شده آذر 7, 1392  بوسیله ی RED (امتیاز 494)   9 30 41
دوباره تگ گذاری شد بهمن 22, 1392 بوسیله ی BlueBlade

1 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

سوال جالبیه.

بله معمولاً در اکثر سیستم های بیومتریکی همچین چیزی تعریف شده هستش ولی روش های تشخیص جعلی بودن تو هر کدوم متفاوته

به طور مثال تو سیستم های face detection از طریق بررسی فرکانس تصویر به کمک تبدیل فوریه(FTT) و بررسی خصوصیات بافتی تصویر بوسیله lbp(local binary pattern) و ترکیب این دو روش به زنده بودن face میشه پی برد.
در سیستم های تشخیص هویت از طریق عنبیه ،چون نور infrared به بافت چشم تابیده میشه و تصویر اخد میشه معمولاً در ابتدا بایستی خود موقعیت نور در مردمک موقعیت یابی شه که شما با قرار دادن تصویر نمی تونید همچین تصویری داشته باشید که اصلاً همچین تصویری توی سیتم enrolment نمیشه.
در سیستم  اثر انگشت هم این کار به 2 صورت انجام می گیره هم از طریق live scan که شامل فریم هستش و هم از طریق تصویر اخذ شده . در تصویر live scan اگر شما هم می تونید بافت قرار گرفته را بررسی کنید و هم ridge و vally به درستی ظاهر نمی شن.توی تصاویری هم که از طریق انگشتی های جعلی گرفته میشه میشه از level 3 اثر انگشت که بررسی pore یا همان منفذ های عرق بر روی اثر انگشت هستش این قضیه را بررسی کرد
و اما پلاک خوان چون دوربین های پلاک خوان معمولاً IR هستند وشما اگر تصویر رو جلوی آن قرار بدید این ناحیه هیچ وقت به عنوان ناحیه پلاک موقعیت یابی نمیشه دلیلش آسونه چون پلاک ها طوری طراحی شدند که نور IR را انعکاس بدند و شما در تصویر ناحیه به شدت روشنی را می بینید ولی اگر تصویرش پلاک را جلوی دوربین بگیرید این ناحیه موقعیت یابی نمیشه البته در بعضی از سیستم های موقعیت خود اتومبیل شناسایی میشه و انتظار میره که پلاک در ROI مشخصی از اتومبیل باشه.
 
پاسخ داده شده آذر 7, 1392 بوسیله ی مصطفی ساتکی (امتیاز 21,998)   24 34 75
ویرایش شده آذر 7, 1392 بوسیله ی مصطفی ساتکی
...