تخمین میزان فوکوس تصویر - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

تخمین میزان فوکوس تصویر

0 امتیاز
سلام.

برخی اوقات عکس هایی که با موبایل می گیریم در واقع به اندازه طبیعی شارپ نیست و یا لنز در لحظه اخد تصویر روی سوژه فوموس نبوده اگر این تصاویر شناسایی بشه می تونیم قبل از ارسال به الگوریتم اصلی کنارشون بذاریم تا حساب کتابمون بهم نریزه شما چه الگوریتمی را پیشنهاد میدید؟
سوال شده مرداد 29, 1401  بوسیله ی zirak (امتیاز 473)   3 28 52

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ
برای شناسایی تصاویر شارپ نشده و فوکوس، می‌توان از الگوریتم شناسایی حد آستانه (Thresholding) استفاده کرد. این الگوریتم، با تعیین یک حد آستانه برای روشنایی پیکسل‌ها، پیکسل‌هایی که بیشتر از حد آستانه روشن هستند را سفید و پیکسل‌هایی که کمتر از حد آستانه روشن هستند را سیاه می‌کند.
 
در اینجا، با استفاده از یک روش ساده، می‌توانیم تصاویری را که شارپ نشده‌اند را شناسایی کنیم. می‌توانیم از معیاری مانند میانگین گرادیان تصویر (mean gradient) برای این منظور استفاده کنیم. در این روش، میانگین گرادیان تصویر محاسبه می‌شود و اگر مقدار آن کمتر از یک حد آستانه‌ای مشخص باشد، تصویر به عنوان فوموس شناخته می‌شود.
 
البته برای دقت بیشتر، می‌توانیم از الگوریتم‌های پیشرفته‌تری مانند شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Neural Networks) نیز استفاده کنیم. این شبکه‌ها با آموزش بر روی تصاویر مارک شده، می‌توانند با دقت بالاتری تصاویر شارپ و فوموس را تشخیص دهند.
پاسخ داده شده بهمن 26, 1401 بوسیله ی nightking  
انتخاب شد اردیبهشت 7, 1402 بوسیله ی zirak
...