1-نصب کتابخانه ffmpeg: قبل از اینکه بتوانید از ffmpeg در برنامه c++ خود استفاده کنید، باید کتابخانه ffmpeg را روی سیستم خود نصب کنید. می توانید کتابخانه را از وب سایت ffmpeg دانلود کنید و دستورالعمل ها را برای نصب آن بر روی سیستم خود دنبال کنید.
2- include سرصفحه های ffmpeg: در برنامه c++ خود، برای دسترسی به توابع ffmpeg باید سرصفحه های ffmpeg لازم مانند "libavformat/avformat.h" و "libavcodec/avcodec.h" را اضافه کنید.
3-Initialize ffmpeg: قبل از شروع خواندن یک فایل ویدئویی با ffmpeg، باید کتابخانه ffmpeg را با فراخوانی تابع av_register_all() مقداردهی اولیه کنید.
4-باز کردن فایل ویدیویی: از تابع avformat_open_input() برای باز کردن فایل ویدیویی مورد نظر برای خواندن استفاده کنید. این تابع نام فایل و یک اشاره گر به AVFormatContext را به عنوان آرگومان می گیرد.
5-یافتن جریان ویدئو: از تابع avformat_find_stream_info() برای یافتن جریان ویدئو در فایل استفاده کنید. این تابع نشانگر را به عنوان آرگومان به AVFormatContext می برد.
6-;کانتکس کدک را دریافت کنید: از تابع avcodec_alloc_context3() برای تخصیص حافظه برای زمینه کدک استفاده کنید. سپس، از تابع avcodec_parameters_to_context() برای پر کردن زمینه کدک با اطلاعات جریان ویدئو استفاده کنید.
7-کدک را باز کنید: از تابع avcodec_open2() برای باز کردن کدک برای جریان ویدیو استفاده کنید.
8-خواندن فریمهای ویدیو: از تابع av_read_frame() برای خواندن فریمهای ویدیو از فایل استفاده کنید. این تابع نشانگر را به AVFormatContext و یک AVPacket به عنوان آرگومان می برد.
9-رمزگشایی فریم های ویدئویی: از توابع avcodec_send_packet() و avcodec_receive_frame() برای رمزگشایی فریم های ویدئو استفاده کنید.
10-بستن فایل ویدیویی: از تابع avformat_close_input() برای بستن فایل ویدیویی و آزاد کردن حافظه اختصاص داده شده برای زمینه کدک و AVFormatContext استفاده کنید.
توجه: اینها فقط مراحل اولیه خواندن یک فایل ویدئویی با ffmpeg در c++ هستند. بسیاری از توابع و گزینه های دیگر در کتابخانه ffmpeg موجود است که می توانید از آنها برای شخصی سازی برنامه خود استفاده کنید.
در اینجا چند کد نمونه وجود دارد که نحوه خواندن یک فایل ویدیویی با ffmpeg در c++ را نشان می دهد:
#include <iostream>
#include <libavformat/avformat.h>
#include <libavcodec/avcodec.h>
int main(int argc, char *argv[]) {
// Initialize ffmpeg
av_register_all();
// Open the video file
AVFormatContext *formatContext = nullptr;
if (avformat_open_input(&formatContext, "path/to/video.mp4", nullptr, nullptr) != 0) {
std::cout << "Error opening video file" << std::endl;
return 1;
}
// Find the video stream
if (avformat_find_stream_info(formatContext, nullptr) < 0) {
std::cout << "Error finding video stream" << std::endl;
return 1;
}
// Get the codec context
int videoStreamIndex = -1;
for (unsigned int i = 0; i < formatContext->nb_streams; i++) {
if (formatContext->streams[i]->codec->codec_type == AVMEDIA_TYPE_VIDEO) {
videoStreamIndex = i;
break;
}
}
if (videoStreamIndex == -1) {
std::cout << "Error finding video stream" << std::endl;
return 1;
}
AVCodecContext *codecContext = avcodec_alloc_context3(nullptr);
if (avcodec_parameters_to_context(codecContext, formatContext->streams[videoStreamIndex]->codecpar) < 0) {
std::cout << "Error getting codec context" << std::endl;
return 1;
}
// Open the codec
AVCodec *codec = avcodec_find_decoder(codecContext->codec_id);
if (avcodec_open2(codecContext, codec, nullptr) < 0) {
std::cout << "Error opening codec" << std::endl;
return 1;
}
// Read the video frames
AVPacket packet;
av_init_packet(&packet);
while (av_read_frame(formatContext, &packet) >= 0) {
if (packet.stream_index == videoStreamIndex) {
// Decode the video frames
AVFrame *frame = av_frame_alloc();
int gotFrame = 0;
if (avcodec_send_packet(codecContext, &packet) >= 0 && avcodec_receive_frame(codecContext, frame) >= 0) {
gotFrame = 1;
}
if (gotFrame) {
// Do something with the decoded frame
std::cout << "Frame decoded" << std::endl;
}
av_frame_free(&frame);
}
av_packet_unref(&packet);
}
// Close the video file
avcodec_close(codecContext);
avformat_close_