آقای ساتکی روش خوبیو اشاره کردن میتونین کنتور به دست بیارین با n تاروش (استفاده از عملگرهای مورفولوژی، استفاده از لبه یابها مثل کنی و ...) و بعد با استفاده از روشهای یافتن نقاط گوشه (nتا روش مثل هریس، موراوک و شی توماسی .و ..) ببینین چند تا گوشه داره . البته این روشهای گفته شده معمولا نیازی نیس کانتور براشون به دست بیاد خود تصویرو بدین خودش نقاط گوششو در میاره.
و بعدش بسته به کاربردتون داره چون مثلا چهارتا دراورد براش فرقی نمیکنه مربع بوده یا یه چهارضلعی دیگه.
چندتا روش دیگم هست که میشه ازش استفاده کرد که خیلی سادس مثلا برای دایره شما میتونین مساحت و محیطشو به دست بیارین و بر اساس فرمول زیر ببین کدوم اشکال این ععدش نزدیکتره به عدد دایره.
s/p2= pi*r2/4*pi2*r2=1/4*pi
پس مساحت دایره رو که میشه تعداد پیکسلهای داخلش رو بر مربع محیطش (پیکسلهای کانتور) تقسیم میکنین عدد به دست اومده شد 1/4pi
هر کدوم از اشکال به این عدد نزدیکتر بودن میشن دایره. برای مربعم میشه نوشت.(فرمول مشابه)
یکی از روشهای دیگر که من خیلی دوسش دارم اینه که مرکز شکلو رو به دست بیارین. با میانگین گیری ایکسها و ایگرگهای پیکسلهای شکل و بعد با شروع از یک
پیکسل کانتور شکل از سمت راسترین فاصله اون پیکسلو تا مرکز به دست بیارین و باز برای پیکسل بعدی روی کانتور و .... الگویی که به دست میاد و یافتن نقاط قله و ... میتونین نوع شکلو پیدا کنین. این روش کلیه و برای بسیاری از شکلها جواب میده.
مثلا میدونیم که این الگو برای دایره یه خط راست میشه. چون این فاصله مرکز تا اون پیکسهای کانتور ثابته (شعاع) و برای مربع مثلا یه شکل موجی میشه که چهار تا قله داره و...