دیجیتال سازی مختصات یا sampling - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

دیجیتال سازی مختصات یا sampling

+1 امتیاز
با سلام

 

منظور از دیجیتال سازی مختصات x,y که تحت عنوان نمونه برداری یا sampling  شناخته می شود را با مثال توضیح بدهید؟

 

باتشکر
سوال شده اسفند 15, 1392  بوسیله ی reza.mahmodi71 (امتیاز 183)   30 54 63
ویرایش شده اسفند 15, 1392 بوسیله ی BlueBlade

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ
البته خوب بود سوال sampling و quantization را یکجا می پرسیدید چون به هم مرتبط هستند.sampling همانطور که از نامش پیداست یعنی نمونه برداری .تصویر هم به صورت سینگال هستش و در طبیعت به صورت سیگنال پیوسته(آنالوگ) هست که شما برای قابل فهم بودن این سیگنال پیوسته برای کامپیوتر باید به گستته تبدیلش کنید .

با یک مثال براتون توضیح میدم فرض کنید تابع y = sin(x) داریم در اینجا y وابسته به متغیر x هستش هر چقدر شما مقدار x با دلتای کوچکتر را داخل معادله قرار بدید خروجی دقیق تری خواهید داشت ولی این امکان وجود نداره که به ازای همه اعداد حقیقی نمونه برداری کنید چون مقادیر دیگه تو هیچ کامپیتری نمی تونید ذخیره کنید پس به همین خاطر سعی می کنید از مقادیر مجاز برای متغیرتون نمونه برداری کنید این نمونه برداری با دلتای موردنظر ما به صورت متناوب نمونه برداری میشه .که میزان این نمونه برداری برای کاربردهای دقیق و حساس با دلتای کوچک تری هستش.

و اما ربطش به تصویر اینجا که شما باید تصویر که از طبیعت می گیرید توسط عدسی ها(لنز) نور را بر روی CCD(image plane) متمرکز کنید که تبدیل بشه به تصویر دیجیتال .پس وظیفه این sampling در دوربین بر عهده CCD هستش کوچکترین واحد تصویر پیکسل هستش و هر خانه  آرایه از CCD منتسب به یک پیکسل . هر چقدر CCD شما قوی تر باشه دلتا کوچکتر و تصویر دقیق تری اخذ میشه .البته کیفیت تصویر به نوع و طراحی لنز ها نیز وابسته هستش.
پاسخ داده شده اسفند 15, 1392 بوسیله ی مصطفی ساتکی (امتیاز 21,998)   24 34 75
انتخاب شد اسفند 20, 1392 بوسیله ی BlueBlade
با سلام ممنونم از پاسختون فقط چند سوال داشتم که متوجه نشدم اینجا را اول اینکه منظور از دلتای کوچکتر چیه چرا نمی تونیم مقادیر همه ای عدد حقیقی در کامپیوتر ذخیره کنیم؟
و ccd چی هستش یا image plan

باتشکر
...